Jestli jste někdy procházeli seznam největších veřejně obchodovaných firem, určitě jste si všimli, kolik z nich se věnuje IT a to zejména počítačovému softwaru. Většina z nich se navíc na vrchol žebříčku dostala mnohem rychleji než společnosti v tradičnějších odvětvích. Mezi světovým top 10 se momentálně nachází jen 2 firmy nesouvisející přímo s informačními technologiemi. Saudskoarabské ropné Aramco a Buffetova investiční firma Berkshire Hathaway.

Pokud chcete maximalizovat zisk, jako snad každý investor, vyhýbat se IT prostě nedává smysl. Zejména je dobré zaměřit se na tzv. SaaS firmy. Zkratka znamená „software as a service“, tedy software jako služba. Princip je jednoduchý. Firma prodává software formou předplatného. Stávající zákazníci jí musí platit stále dokola, pokud chtějí pokračovat v používání službeb. K tomu navíc firma nabaluje nové klienty. Prodávat stále dokola něco, co neubývá, je zlatý důl a hlavní důvod, proč většina fungujících SaaS podniků nemá problém dosahovat zhruba 80% hrubé marže. Něco, o čem si většina ostatních odvětví může nechat jen zdát.
„Software is eating the world.“
Marc Andreessen
Bezkonkurenční marže nejsou jediným důvodem, proč podnikání v IT ovládlo v posledních dekádách svět byznysu. Rychle rozvíjející se odvětví, které navíc uniká plnému pochopení velké části populace, je mnohem méně svázané státními regulacemi než ostatní obory. Ani nebývá zvykem dotovat prohrávající a zastarávající konkurenci. Jedinou větší překážkou, na kterou se politici zmůžou, je občasná velká pokuta. Menší regulace a absence fyzického zboží také znamená snadnou mezinárodní expanzi.
Velká část největších IT firem nejsou čisté SaaS. Apple prodává hardware, Google reklamu, Amazon je online maloobchod atd. Většinou ale mají aspoň velkou část příjmů generovaných softwarem. Za největší čisté SaaS firmy tak lze označit například Oracle, Salesforce, Palantir a Adobe.
Většina principů výběru dobré SaaS akcie za výhodnou cenu se neliší od investičních kritérií do jakékoliv jiné firmy. Přesto existují ale specifické metriky, kterým musíme věnovat zvláštní pozornost:
Net retention rate / čistá míra retence
Již jsme zmiňovali, jaká výhoda je v tomhle odvětví možnost prodávat software stále dokola stejným klientům. My investoři jsou ale náročná sebranka a tak chceme ideálně vidět nejenom opakující se nákupy, ale i růst částky za služby, které dotyčným prodáme. Například NRR 110 znamená, že v porovnání s předchozím rokem jsme stávajícím zákazníkům prodali software za celkem 10% více peněz. A je jedno, zda díky zdražování a nebo „upsellingu“, kdy firma přesvědčí zákazníka, aby přešel na dražší produkt nebo odebíral více produktů než v minulosti. Rostoucí NRR je důkazem, že byznys neztrácí zájem dosavadních klientů. Právě naopak. Čím vyšší NRR, tím lépe a jedná se o dobře porovnatelný údaj bez ohledu na to, jaký druh softwaru firma prodává.
Rule of 40 / Pravidlo 40
Tohle pravidlo říká, že u zdravého SaaS byznysu chceme vidět součet profit marginu a tempa růstu tržeb alespoň 40 nebo vyšší. Přitom profit margin je poměr čistého zisku a tržeb za poslední rok. Číslo nižší jak 40 znamená, že podnik neroste dostatečně rychle nebo nemá dobrou marži.
Riziko koncentrace klientů
Některé začínající SaaS firmy mohou generovat vysoké tržby, ale při bližším pohled tvoří většinu příjmů pouze dva nebo tři velcí klienti. To zvyšuje rizikovost akcie jako investice. Ztráta jediného zákazníka by mohla znamenat propad tržeb o desítky procent.
„Agnostická“ řešení (nezávislá na odvětví)
Existuje mnoho vysoce specializovaných SaaS nabídek. Ale jejich slabinou je právě míra specializace na určitou malou niku (výklenek) trhu. Může to znamenat rychlejší nasycení trhu nebo menší odolnost v případě vzniku nové konkurence.
Vše výše uvedené může napovídat, zda má software kvalitní „moat“ (příkop) – ochranu před konkurencí, nebo zda naopak již podléhá konkurenci. Největší hrozbou pro každý Software-as-a-Service byznys je totiž jiná a lepší SaaS firma s produktem naplňujícím stejnou potřebu. A pro akcionáře může být někdy obtížné rozpoznat, jak moc je daný software nahraditelný konkurencí, zejména pokud se jedná o B2B produkt.