Většinou lidí je vnímána jako věčně druhá po Coca Cole, oblíbené investicí samotného Buffetta. Jenže i Pepsi odměnila svoje vytrvalé investory více než bohatě, i když cesta k úspěchu byla notně trnitá. Ostatně odvětví nápojů je extrémně konkurenční. Jenže PepsiCo (ticker PEP) už dlouho nevydělává pouze na pití. Vytvořila impérium, které Coca Colu v něčem i předčí.

Podnikatel a lékárník Caleb Bradham přišel se svým kolovým nápojem, který původně pojmenoval Brad’s Drink, v Severní Karolíně. 1898 ho přejmenoval na Pepsi-Cola a 1902 založil Pepsi-Cola Company. První světová válka a následné silné výkyvy na trhu cukru přinesly mnoho problémů a 1923 firma poprvé zkrachovala. Bradham ji nabídl ke koupi Coca Cole a ta odmítla.
Nakonec se novým vlastníkem stala Craven Holding Corporation. Jenže v roce 1931 Pepsi-Cola Company znovu zkrachovala a opět byla nabídnuta k odkupu svému největšímu rivalovi. Coca-Cola v tu chvíli udělala možná osudovou chybu a podruhé odmítla Pepsi převzít. Novým majitelem se stali společně burzovní obchodník Roy Mergagel a firma prodávající cukrovinky, Loft Incorporated.
Přelomovým byl ovšem rok 1965, kdy se Pepsi spojila s Frito-Lay, výrobcem populárních brambůrků Lay’s. V témže roce vstoupila na burzu a tak začíná paralelně vedle příběhu firmy i příběh běžného akcionáře, jehož osudy budeme sledovat také. Jedna akcie šla koupit v primárním úpisu za pouhých 75 centů. To je ještě mohem výhodnější oproti dnešku, než se zprvu může zdát. Protože následovalo několik splitů.
Celkem tři splity 3-za-1 (1977, 1986, 1990) a nakonec 1996 split 2-za-1. Z každé akcie se tak postupně stalo 54 kousků a tudíž upravená cena za akcii při IPO vychází ne na 75 centů ale pouhých 1,39 centu nebo chcete-li 0,0139 dolaru. Pokud víte, za kolik se přibližně prodává jedna akcie dnes, už tušíte, že to byl opravdu výhodný nákup.
Několik následujících dekád se neslo jednak v duchu soupeření s Coca Colou, kdy se ujal dokonce termín „Cola wars”, ale také došlo k různým akvizicím i prodejům částí firmy. Narozdíl od svého hlavního soupeře se Pepsi neomezovala pouze na prodej nápojů. Skupovala zajímavé příležitosti i v oblasti drobných pochutin a dokonce i restauračních řetězců.
Zrovna restaurací se nakonec rozhodla zbavit a v roce 1998 svoje značky KFC, Taco Bell a Pizza Hut sloučila do samostatné entity jménem Tricon Global Restaurants a rozhodla se jich zbavit. To ještě není nic neobvyklého. Ale Pepsi se rozhodla dát jednu akcii v Triconu každému, kdo držel 10 akcií Pepsi. Šťastní akcionáři se tak nečekaně stali majiteli druhé veřejně obchodované firmy. A také pěkně úspěšné.
Tricon se přejmenoval na Yum! Brands a jejich akcie také prošly dvěma 2-za-1 splity. Stejně jako samotná Pepsi i Yum! postupně navyšoval dividendy. Mezi známými jmény, které si Pepsi ponechala, najdete například Tropicana, Gatorade, Doritos, Mountain Dew, Lipton, Aquafina, Fritos a mnohé další. Dnes je díky tomu PepsiCo přímým konkurentem i firmám jako Nestlé.
Hypotetická akcionář, který držel celou dobu od primárního úpisu, by byl v průběhu dekád odměněn postupně rostoucí dividendou, akciemi Yum! Brands a k tomu samozřejmě i spektakulárním zhodnocením samotných akcií Pepsi. V době psaní tohoto článku se obchodují akcie PEP na Nasdaqu okolo $150. To je zhodnocení na 10 791 procent od IPO.
Ještě než poběžíte hledat budoucí Pepsi nebo Coca-Colu, zopakoval bych, že nápojové odvětví je jedno z nejtěžších na úspěch. Kromě dvou zmíněných značek prošel podobně fantastickým růstem už jen Monster Energy (Nasdaq: MNST). Z novějších pokusů zaujal mnoho investorů Celsius (Nasdaq: CELH), ale jedná se o extrémně volatilní růstovou akcií se spoustou rizik.