Sběratelství jako alternativní investice

Jsou sběratelské předměty vhodná diverzifikace jako doplněk k Vašim akciím? Sám jsem vášnivý sběratel všeho možného už od dětských let. Přesto začnu trochu kontroverzně: Sběratelské předměty obvykle nemají zdaleka tak vysokou vnitřní hodnotu jako je jejich sběratelská cena a proto se jedná při jejich nákupu za účelem zhodnocení v principu o spekulaci. Vnitřní hodnota je u předmětů s praktickým využitím daná jejich funkčností a náklady na výrobu. U předmětů vzniklých primárně jen jako sběratelský předmět (kartičky a pod.) je vnitřní hodnota blízká nule. Ta sběratelská pak kolísá podle nabídky a poptávky, mnohdy v naprosto jiných cenových relacích.

Poštovní známky

Paradox známek
Všimli jste si, že běžné, poštovními známkami naplněné, album je dnes takřka bezcenné, zatímco nejdražší známky světa stále zdražují? Jak je to možné? Lidé přestali masově sbírat známky. Tohle hobby v širším měřítku vymírá. Jenže boháči si je mezitím oblíbili jako „investici.“ A těm je, zdá se, úplně jedno, že oznámkované dopisy už nikdo téměř neposílá a další generace budou mít problém poznat, co to poštovní známka vůbec je. Zařadili je mezi vzácná umělecká díla a obchodují s nimi velmi podobným stylem.

Každý sběratelský trh má dvě fáze, přičemž ta druhá nemusí nikdy přijít. V první fázi lidé sbírají čistě (nebo aspoň převážně) pro radost a některé kousky rostou na ceně, protože jsou raritní, ale každý chce zkompletovat sadu nebo se těšit ze vzácného kousku. V druhé fázi dorazí spekulanti, které přilákaly růsty cen, a začnou skupovat veškeré limitované edice hned při uvedení na trh. Všechny je pak pečlivě zabalí a uskladní v „mint“ stavu. Trh dál může růst ještě dlouho, ale už má v sobě zárodek budoucího kolapsu, který může přijít téměř kdykoliv, protože velká část poptávky je spekulativní a zásoba neotevřených balení veliká.

Existuje tedy vůbec nespekulativní ukládání peněz do sběratelských předmětů? V nejčistší definici těchto slov ne. Ale při splnění určitých podmínek může jít o relativně bezpečné uložení peněz se zajímavým zhodnocením. Rozhodně se vyplatí:

  1. Nevstupovat na trhy, kde již dominují spekulanti
  2. Být sám expertem v daném oboru sběratelství. Chápat vkus průměrných sběratelů, kterým nejde primárně o zisk.
  3. Vyvarovat se růžových brýlí a být si vědom módních vln a jejich dočasnosti.

Pokud vymírají pamětníci dotyčného fenoménu, návrat trhu k původním vysokým hodnotám je extrémně nepravděpodobný. Navždy. Kolik fanoušků má v nastupující generaci třeba takový časopis Čtyřlístek?

Druhý život Lega
Populární dánské stavebnice Lego se také staly vyhledávaným cílem sběratelů i spekulantů. V jeho případě je ale ještě konec trhu nejspíše celkem daleko. Pro Lego hrají dva faktory. První je ten, že se úmyslně stále více orientuje na dospělou klientelu a využívá tak podruhé zájmy té samé generace, která si s ním hrála jako děti v 90.létech 20.století. A za druhé je velká část stavebnic nakonec rozbalena a postavena, čímž přijde o svůj „mint“ status. Pokud si stavebnici chcete naplno užít, musíte jí znehodnotit. I zde ale již došlo k lokalizovaným propadům cen a existují lidé, kteří mají plnou garáž netknutých setů a jen čekají, kdy se vyplatí vrhnout je na trh.

Veteránské automobily
Stará auta mají tu výhodu, že vymření generace pamětníků nesrazí cenu na nulu, protože velká část sběratelů historických vozidel má ráda i éry, které nezažili. Nehrozí tu tedy popkulturní fenomén v takové míře, ale i u aut si lze všimnout výrazného nárůstu hodnoty obvykle v době, kdy zestárnou a zbohatnou věkové skupiny, které automobil zažili jako mladíci v dobách jeho uvedení na trh. Ceněnými veterány se tak možná překvapivě staly i z některých osmdesátkových vozidel ve tvaru krabice od bot.

Společný jmenovatel
Ať už se podíváme na čistě sběratelské předměty s popkulturním obsahem, historické předměty denní potřeby nebo umělecká díla, vynořuje se jeden zajímavý společný rys. High-end, tedy ty nejvzácnější kousky, se zhodnocují mnohem rychleji než zbytek trhu a lépe drží cenu i v dobách poklesu. To ovšem není dobrá zpráva pro ty z nás, kteří nemají miliony na ty nejcennější exempláře.

A pak jsou zde náklady na uskladnění, problémy s padělky a mnohdy diskutabilní likvidita trhu. Má tedy sběratelství jako nástroj diverzifikace majetu vůbec smysl? To nechám na Vás, ale jedno je jisté. Ze všech uchovatelů hodnoty svým majitelům sběratelské předměty přináší zdaleka nejvíc zábavy.

Diskuze

Přejít nahoru
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.